Code-based drawings contributing in the search for a Modern Condition of Ornamentation
“Moiré Patterns” is an code-based series of three drawings (°1.°2.°3.). Each artwork is composed of an interlacing of a hundred black discoidal figure-shapes — with colored outlines in the foreground — including the size and location vary randomly depending on the available field (referring here to the “reserve” of space offered by the format). Traced/drawn in this way, all these graphic objects are then joined around a center (the one defined by the format on an orthonormal basis), sometimes rotated or displaced by symmetry (central and axial), then composing distinct geometric patterns. By intertwining, the discs create, around their periphery, various effects of contrast (known as “moiré effects”) which rhythmically, and almost accidentally, adorn each of the compositions. On ‘screen’, those effects change, move continuously with regard to the different variations of the resolution scale (definition in number of pixels/points spread across the screen surface—dots/mm), on ‘paper’, they evolve according to the format and the print quality (image definition). From such a algorithm-controlled design making, it follows the generation of forms with, properly speaking, decorative properties and functions (etym. “What is appropriate”) in that their assortment responds, depends exclusively an agreement that is both mathematical and optical to the data or parameters introduced by their medium. Escaping therefore any aim, any attempt at embellishment through enrichment (opening up, ostensibly, to the addition of several langages and vocabularies of forms/signs), these visuo-graphic productions appear, on the contrary, as the stripped down, clear, frank and transparent expression of the bundle of constraints—between variables and determinations—that sustains, directs any formal projection (and project) in space: from drawing to object, from object to architecture (…) The primary intent is not here to sought what would hold the unity of forms, but preferentially would support their various harmonious relations. This approach is definitely in line with a historical and aesthetic quest bringing together Art, Design, Landscape and Architecture: towards a Modern Condition of Ornamentation, decor, associating—without finally renouncing it—, as we say in French, “parure” and very structure of primitive formations.
« Moiré Patterns » est une série de trois œuvres-études dessinées (°1.°2.°3.) réalisée par programmation, composant chacune un entrelac d’une centaine de formes-figures discoïdales noires—aux contours colorés en premier plan—dont la taille et l’emplacement varient aléatoirement selon le champ disponible (soit la réserve d’espace qu’offre le format). Ainsi tracés, ces objets graphiques sont ensuite rejoints autour d’un centre (celui défini par le format sur une base orthonormale), parfois pivotés ou déplacés par symétrie (centrale et axiale), composant alors des motifs géométriques distincts. En s’entrelaçant, les disques créent, à leur pourtour, des effets de contraste (dits « effets de moiré ») lesquels ornent rythmiquement, et de manière presque fortuite, chacune des compositions. Sur “écran”, ces effets changent, se déplacent continûment au regard des différentes variations de l’échelle de résolution (définition en nombre de points de la surface d’affichage), sur “papier”, elles évoluent suivant le format et la qualité d’impression (définition de l’image). D’une telle fabrique créative ici “algorithmée” (c-à-d réglée informatiquement) s’engage la génération de formes aux propriétés et fonctions proprement décoratives (étym. « ce qui convient ») en ceci que leur assortiment répond, plutôt dépend exclusivement d’un accordement tout à la fois mathématique et optique aux données ou paramètres qu’aura introduit préliminairement leur support. Échappant de ce fait à toute visée, à toute tentative d’embellissement par l’enrichissement (ouvrant, ostensiblement, à l’addition de plusieurs régimes et vocabulaires de formes), ces productions visuo-graphiques se présentent, à l’inverse, telle l’expression dépouillée, claire, franche et transparente du faisceau de contraintes — entre variables et déterminations—qui relie toute projection formelle (et projet) dans l’espace : du dessin à l’objet, de l’objet à l’architecture (…) Par là s’en trouve recherché non ce qui tiendrait d’une unité des formes mais préférentiellement soutiendrait leurs divers rapports harmonieux. Cette démarche s’inscrit dans le droit fil d’une quête historique et esthétique rapprochant Art, Design, Paysage et Architecture, celle d’une condition moderne de l’ornementation, du décor, associant—sans finalement y renoncer—la parure à la facture et structure même de formations primitives.
Art—Design gallery
The drawings are available-for sale (separately) in the ArtDesignLab gallery.
Technical information:
Digital printing (inkjet printing) on Bright White Matt paper, color (RGB), white, 4 deckle edges, 310gsm.
Practical information (size)
Format B1 (70 x 100 cm)
Exhibition
The series will be shown — Le Molière space (40 rue de Richelieu, 75001, Paris) — as part of the “Partie commune #4” exhibition on 14, 15, 16 June 2021. Exhibitors (artists/designers) are: WILD PROJECTS—Guillaume Barth, Anne-Laure Cros, Christine Laquet, Julien Lescoeur, Nicolas Momein,
Bertrand Planes, Philippe Segond, Virginie Trastour,Morgane Tschiember, Charlotte Vitaioli—THE ART DESIGN LAB—Samuel Accoceberry,
François Azambourg, David Bihanic, Clémentine Chambon, Claude Courtecuisse, Gaspard Graulich, Maison Marcoux Mexico, Mario Trimarchi, Quentin Vuong—MOBILIER AUTHENTIC—Gianfranco Frattini, Vico Magistretti, Giovanni Offredi… With the participation of ByVOLTA.
Please find all information related to this exhibtion of the “Moiré Patterns” project (including prices of the series from the ArtDesignLab gallery) in the following PDF document: Download the PDF doc
This project was designed and coded by David Bihanic (2021).
To mention: David Bihanic, “Moiré Patterns”, June 2021.